انسولین آنالوگ برای مقابله با هیپوگلایسمی شبانه در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بهتر است

23 ژانویه 2017- تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که در معرض خطر زیادی برای هیپوگلایسمی شدید شبانه هستند با تزریق انسولین آنالوگ به دوره‌های هیپوگلایسمی کمتری نسبت به انسولین انسانی مبتلا می‌شوند.

 محققان نشان دادند که در میان کسانی که با انسولین انسانی درمان می‌شدند، فرکانس هیپوگلایسمی  شبانه در این مطالعه بیش از 40 درصد بود اما برای افرادیکه با انسولین آنالوگ درمان می‌شدند این فرکانس تنها 16 درصد گزارش شد.

انسولین انسانی و انسولین آنالوگ هر دو در آزمایشگاه تولید می شوند، اما محققان در تولید انسولین آنالوگ تغییراتی ژنتیکی اعمال کرده‌اند که سرعت جذب آن را به خون افزایش می‌دهد. محققان دانمارکی به مقایسه‌ی انواع مختلفی از انسولین‌های سنتتیک در رابطه با خطر هیپوگلایسمی  در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نظر عود و شدت هیپوگلایسمی پرداختند. در مجموع 72 بیمار در طی دو شب در این مطالعه شرکت کردند، مقدار قند خون همه‌ی افراد در طول مدت خواب، هر یک ساعت یک بار مانیتور گردید.

 در این مطالعه درمان با انسولین بازال- بولوس بررسی شد که شامل انسولینdetemir   (Levemir)  و انسولین آسپارت (NovoRapid) یا انسولین انسانی NPH و انسولین رگولار انسانی بود.

 برای افرادیکه تحت درمان با انسولین انسانی بودند از تعداد مجموع 101 شب خواب، 41 شب، هیپوگلایسمی شبانه ثبت شد که نرخ آن برابر با 41 درصد است، اما برای افرادیکه تحت درمان با انسولین آنالوگ بودند از میان 117 شب تنها در 18 شب وقوع هیپوگلایسمی ثبت گردید که نرخی برابر با 16 درصد را نشان می‌دهد.

 علاوه بر بالا بودن نرخ هیپوگلایسمی شبانه در افراد تحت درمان با انسولین انسانی، میانگین قندخون این افراد در طول شب نیز بالاتر و برابر با 10.6 میلی مول بر لیتر بود در حالیکه برای افراد تحت درمان با انسولین آنالوگ 8.1 میلی مول بر لیتر گزارش شد.

 محققان نتیجه‌گیری نمودند که درمان با انسولین آنالوگ وقوع هیپوگلایسمی شبانه را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، بر اساس ارزیابی پروفایل  قند خون شبانه‌ یا Nocturnal glucose profiles کاهش می‌دهد.

آنها می‌گویند: پروفایل قندخون شبانه، ارزیابی جامع‌تری را از فواید بالینی رژیم‌های انسولینی در مقایسه با ثبت معمولی هیپوگلایسمی ارائه می دهد. این یافته‌ها در مجله‌ی Diabetic Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/analogue-insulin-better-for-night-time-hypos-in-type-1-diabetes,-researchers-say-90634751.html